Werkwijze

“Nulla dies sine linea “-geen dag zonder lijn.

Dit was ooit het adagium van het tekenonderwijs.
Deze uitspraak heeft nog steeds betekenis voor mij als kunstenaar.
Een dag niet getekend of geschilderd beschouw ik als “verloren tijd”.

Cultuurlandschap
Ik schilder de dingen die dicht bij me staan, zowel in mijn atelier als buiten op het land. Vooral het cultuurlandschap boeit me; het land dat wordt bebouwd, het land dat door mensen wordt gemaakt en dat steeds verandert. Het landschap wijzigt dagelijks van kleur en vorm, het verandert  door het ingrijpen van de mens. De bijzondere geschiedenis van een omgeving, de natuur en de architectuur wil ik schilderen.

Aquarellen
De afgelopen jaren heb ik elke morgen van hetzelfde Toscaanse landschap een aquarel gemaakt. Het licht, de nevel en de kleuren waren elke dag anders en zo ontstond een serie verschillende aquarellen. Eenmaal in mijn atelier heb ik met behulp van deze aquarellen, tekeningen en foto’s ditzelfde beeld in olieverf geschilderd. Het is dan een totaalbeeld van mijn ervaring geworden. Niet fotografisch, maar schilderachtig en ik maak dan keuzes over kompositie, vorm, kleur, lichtval en schaduw.

Zo ga ik ook te werk thuis in mijn eigen omgeving, met het uitzicht bij ons achter en in de Hollandse polders. Kleur en licht spelen een belangrijke rol in mijn werk. In mijn olieverf- en aquareltechniek werk ik transparant en blijven de kleuren helder en licht. Het tegenlicht gebruik ik steeds meer, het is moeilijker te vangen, maar brengt licht, sfeer en contrast in het beeld. Ik heb het tegenlicht toegepast bij de aquarellen van bijvoorbeeld de Mont Ventoux, het Toscaanse en Hollandse landschap.

Stillevens
In de stillevens die ik maak, verschijnen alledaagse voorwerpen, kannetjes en flesjes die meermalen gebruikt zijn zoals terpentinepotjes of een tube of  een afgesleten kwast. Als zoon van een huisschilder zag ik ze al liggen in de werkplaats van mijn vader. Zij vertellen ook hun eigen geschiedenis. Ik lijm vaak mijn linnen op hout en daardoor onstaat de mogelijkheid om objecten zoals een oude handgreep, een knopje of een stukje eiken wagenschot te bevestigen. Zo wordt de kijker met ironie in verwarring gebracht bij de waarneming.

Grafiek en ruimtelijk werk
In mijn leven heb ik veel grafisch werk gedaan en ik ben nu vooral bezig met kleuren-houtsnedes. Regelmatig maak ik ruimtelijk werk. Zo zijn ‘de molenkijkers’  bekende beelden in Santpoort. Voor het boekje ‘bij ons achter’ heb ik een keuze gemaakt uit honderd schilderijen/aquarellen van ons uitzicht op de molen “de Zandhaas”.